Mediáció
A mediáció egy konfliktuskezelési folyamat, amelynek célja a felek közötti kommunikáció javítása, és a konfliktusok megoldásának segítése. A mediátor vagy közvetítő egy független harmadik fél, aki segít a az elsiklott kommunikáció vagy érdekütközés miatt konfliktusban álló feleknek megtalálni a közös nevezőt, és megoldást találni a vitás szituációra. A mediációban a feleknek aktívan részt kell venniük, és a mediátor támogatja őket saját érdekeik feltárásában és mindkét fél számára kielégítő egyezség megkötésében. A folyamatban való részvétel hatékonyságát nagyban növeli, hogy a mediáció önkéntes részvételen alapul, és a megoldásokat a felek maguk találják ki. A konfliktuskezelés ezen formája általában gyorsabb és olcsóbb, mint a bírósági eljárás, és lehetővé teszi a felek számára, hogy megtartsák az irányítást a saját életük felett, és újra helyreállítsák vagy szükség esetén egyezség megszületését követően lezárják a kapcsolatukat.

A megoldás-fókuszú mediáció fontos eszközei és módszerei közé tartoznak:
A probléma meghatározása, amely során a mediátor közreműködésével a felek meghatározzák a valódi problémát, ami a konfliktust okozza.
A felek érdekeinek és szükségleteinek azonosítása során a mediátor támogatást nyújt a feleknek saját érdekeik megfogalmazásában és az érdekütközés okának megértésében, valamint feltárja az egyéni szükségleteket, ami alapja lehet a későbbi tárgyalásoknak.
Alternatívák generálása során a megoldásra fókuszálva, abba az irányba terelve a beszélgetést a mediátor segítségével a felek ötleteket és javaslatokat adhatnak a vitahelyzet rendezésére. Ennek során a mediátor koordinálja a lehetőség szerint érzelemmentes, szabályozott keretek között zajló, érveken és megoldási javaslatokon alapuló vitát, valamint katalogizálja a felmerülő megoldási javaslatokat. Ezeket az egyéni igényeket az egyedi álláspontokhoz közelítve úgy kezeli, hogy egyszersmind a közös megoldás, esetleg új, de mindenki számára elfogadható alternatíva kialakítására sarkallja az ügyfeleket.
Döntés meghozatalával a felek kiválaszthatják a legjobb megoldást a konfliktusra, melyet közösen fogadnak el. Fontos alapelv, hogy minden esetben az ügyfél a saját életének szakértője, tehát a mediátor nem döntnök az mediáció során, csupán támogatója a közös döntés meghozatalának.
Lezárásként a döntés megszületését követően a felek - szükség esetén írásbeli - megállapodást kötnek, melyben rögzítik az egyéni felelősségüket.
A megoldásfókuszú mediáció egyik legfontosabb eleme az asszertív kommunikáció, mert ez segíti a feleknek az őszinte és hatékony kommunikációt, ami elengedhetetlen a konfliktus megoldásához. Az asszertív kommunikáció lehetővé teszi a feleknek, hogy megfogalmazzák saját érdekeiket és szükségleteiket, őszintén kifejezzék érzéseiket, és úgy tudjanak akár egymástól is kérni, hogy az növelje a sikeres megoldás esetét. A közös megoldás megszületéséhez szükséges az egyéni erősségek feltárása, ugyanakkor az asszertivitás támogatja a gyengeségekből fakadó nehézségek őszinte feltárását. Ez utóbbiak tisztázása ugyancsak nagy előrelépést jelenthet egymás szükségleteinek pontosabb megértésében, így a közösen jónak ítélt egyezség megszületésében, végső soron a konfliktus rendezésében.
Mediátorként elsősorban oktatási területen fennálló konfliktusok kezelésében vagyok járatos, ám a megoldásfókuszú szemléletmód jól alkalmazható számos egyéb területen. Hiszek az őszinte, nyílt kommunikáció erejében, ezért vitarendezés során törekszem a felekben kialakítani a nyílt, lehetőség szerint a heves érzelmektől mentes, ezáltal célravezető, céltudatos vitarendezés vezetésére.