Tanulási coaching

Egy oktatási, tanulási coach segíthet egy diáknak a tanulással kapcsolatos attitűdjét támogatni azzal, hogy megtanítja neki a hatékony tanulási technikákat, segít megtalálni a diák személyes motivációját és a saját tanulási stílusát. Ezen kívül, a coach olyan stresszkezelő és kudarcfeldolgozó stratégiák kialakítását támogatja, melyek az egyén és a(z osztály)közösség számára elfogadható, a mindennapi életbe beilleszthető rutinná tudnak válni a tanuló életében. A tanulási coaching központi célja a tanulási célok megfogalmazása és elérése, valamint a pályaorientáció és a karriertervezés. Mindemellett egyre nagyobb hangsúly kerül a sikerfeldolgozás, a tanulás és magánélet, tanulás és egyéb, személyes célok összhangjának megteremtésére. A tanulási coach összességében segít a diáknak megtanulni, hogyan kell önállóan tanulni, és segít megtalálni a diák számára a legmegfelelőbb tanulási stratégiát.

Tanulási coaching során számos témát érinthetünk, melyek összefüggésben állnak a diákélet nehézségeivel, így kerülhet fókuszba a tanulásmódszertan, a pályaorientáció, a stresszkezelés, az időbeosztás, a tehetséggondozás és a felzárkózás nehézségei és még számos egyéb téma, melyeket a tanuló hoz be az foglalkozásra.

A tanulásmódszertan lényege a tanulás hatékonyságának növelésében rejlik. Az ilyen jellegű foglalkozások során olyan módszereket és technikákat tudatosítunk, amelyek segítik a diákokat abban, hogy tudatosan és módszeresen tanuljanak, hogy ezzel növeljék a tanulási eredményeiket. A tanulásmódszertan alapelvei közé tartozik a célirányos tanulás, az önfegyelem, a szervezettség, a tudatosság, a felelősségteljes tanulás, a kreativitás és a kritikai gondolkodás. Az imént említett alapelvek és a tanulásmódszertan fontossága abban rejlik, hogy a diákok megtanulják, hogyan tudják hatékonyan felhasználni az idejüket és erőforrásaikat, hogy elérjék tanulási céljaikat. A módszeres tanulás segít a diákoknak, hogy jobban megértsék az anyagot, jobban megjegyezzék az információkat és jobban alkalmazzák azokat a gyakorlatban. A tudatos tanulás pedig segít a diákoknak abban, hogy tudatában legyenek saját tanulási folyamatuknak, és hogy aktívan részt vegyenek saját tanulásukban.

Egy tanulási coach segíthet a diákoknak a hatékony tanulásszervezésben és a vizsgaszituáció okozta stressz leküzdésében azzal, hogy:

  1. meghatározzák, milyen céljai vannak a tanulónak a tanulással kapcsolatban, és hogy ezeket a célokat mérhető és elérhető formába öntsék.
  2. kialakítsanak hatékony tanulási stratégiákat, amelyek segítenek a diáknak a tananyag elsajátításában és az információk megjegyzésében.
  3. a tanuló jobban szervezze a tanulási folyamatát, hogy megtanulja, hogyan állítson össze tanulási tervet, és hogyan használja hatékonyan a tanulásra szánt időt.
  4. különféle relaxációs technikákat, koncentrációs gyakorlatokat mutat be, amelyek során a diák megtanulhatja, hogyan fókuszáljon a jelenre, és hogyan oszlassa el a negatív gondolatokat.
  5. vizsgára, versenyre való felkészülése során a tanuló sikeresebben, hatékonyabban tudja megszervezni a tanulási folyamatot, és szükség esetén bátran és kudarcérzet nélkül kérjen.

A tanulási coaching talán legismertebb területe a pályaorientáció, mely sok önismeretet, a saját készségek és képességek reális felmérését és elfogadását, a külső elvárások és a belső igények összehangolását, valamint tudatos tervezést igényel. Coaching során nagy hangsúlyt fektetünk az egyéni erősségek feltárására és saját célok megfogalmazására, továbbá az odáig vezető út megtervezésére.

Immár 13 éve tanítok, és ez idő alatt számos tehetséges, egyéni fejlesztést igénylő, nehéz sorsú, speciális képességekkel rendelkező, saját megoldásokat igénylő diákkal találkoztam úgy a gimnáziumban, mint az egyetemen. Egy biztos: minden diáknak egyedi szükségletei vannak, és mindenki a számára legjobb körülmények között tud igazán kibontakozni. Épp ez a sokszínűség jelenti a kihívást az egységesítésre törekvő oktatási rendszerben, és éppen ezért van egyre nagyobb szükség a diákok egyéni támogatására, mely tanulási coaching keretében kiválóan megvalósulhat. Az általam vezetett egyéni foglalkozások során a tanuló saját, minél hatékonyabb működését szolgáló megoldásokra törekszem, míg a csoportos coachingok alkalmával az egyéni erősségek és a csoport erősségeinek összességére, az egymástól való tanulás végtelen erejére alapozok.

Saját összeállítású, 5 alkalmas pályaorientációs coachingot, valamint 8-12 fő számára kialakított, a vizsgaszituáció okozta stressz feldolgozását és az önbizalomnövelés témakörét fókuszba állító VIZSGADRUKKER programot vezetek.


© 2023 Minden jog fenntartva
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen!